Vesitie ei kulu eikä pölise!
Tätä iskulausetta ja sen uudempia versioita on hoettu jo
vuosikymmeniä Vesitiet Ry:n toimesta. Kummallista kyllä, kyseinen
järjestö on lähes ainoa, joka on huomannut Suomen kolmannen
kuljetusmuodon, vesiteiden, olemassa olon.
Valtion vuosibudjetissa liikenteen osuus on vaihdellut eri vuosina
noin 2 miljardin euron molemmin puolin. Siitä vesiteille liikenee noin
10 prosenttia, pääasiassa meriväylien ruoppaukseen ja merialueen
jäänmurron hoitoon. Saimaan alueella ainoa isompi investointi on ollut
40 miljoonan euron hintainen syväväylän siirto Savonlinnan
Laitaatsalmessa, josta rahasta uusi silta nappasi leijonan osan.
Suomen sisävesiverkko on pituudeltaan suurempi kuin vastaava Saksassa
tai Hollannissa. Silti vesiliikenteen kuljetussuoritteemme on
murto-osa noihin maihin verrattuna – ja nyt talvi ja jää eivät ole se
ainoa selostava tekijä. Päätekijä on satsausten puute, niin valtiolla
kuin elinkeinoelämällä.
Vesiliikenteen kehittäminen ja kuljetussuoritteen nosto parantaa
ympäristön tilaa ja elämän laatua. Laivojen päästöt, nykytekniikalla,
ovat vain 17% rekkojen vastaavista ja 50% junaliikenteen päästöistä.
Laivatekniikka kehittyy ja polttoaineina biopolttoaineet ovat pian
arkipäivää laivoissakin. Hollannissa liikkuu jo toista kymmentä
täyssähköistä rahtilaivaa.
Saimaan kanavan sulkukammioiden pidennys on yhä Väyläviraston
piirustuslaudalla. Jos sulkuja ei pian pidennetä, laivat vanhenee ja
happanee käsiin, uusia ei rakenneta, koska sulkupidennyksestä ei ole
varmuutta. Liikenne siirtyy vähitellen kumipyörille, kanava hiljenee
ja viimeinen sammuttaa valot. Aikaa ei ole paljoakaan hukattavissa,
rahoitus suluille on kiireellinen.
Sulkujen pidennys varmistaa Itäisen-Suomen elinvoimaa, tuo
työllisyyttä sekä rakentamisen että elinvoiman kehittymisen kautta.
Pidennys ja uudet alukset vähentävät olennaisesti liikenteen päästöjä
alueellamme. Meillä olisi jopa rahoittaja että rakentajakin jo
tiedossa. Mutta mitään ei tapahdu, ellei valtio herää huomaamaan, että
vesitiet on olemassa – ja ne ei kulu!