Navigation Menu

Blogit

Blogit

angle-left

Blogs

Vesitie ei kulu eikä pölise!

Vesitie ei kulu eikä pölise!

 

Tätä iskulausetta ja sen uudempia versioita on hoettu jo vuosikymmeniä Vesitiet Ry:n toimesta. Kummallista kyllä, kyseinen järjestö on lähes ainoa, joka on huomannut Suomen kolmannen kuljetusmuodon, vesiteiden, olemassa olon.

Valtion vuosibudjetissa liikenteen osuus on vaihdellut eri vuosina noin 2 miljardin euron molemmin puolin. Siitä vesiteille liikenee noin 10 prosenttia, pääasiassa meriväylien ruoppaukseen ja merialueen jäänmurron hoitoon. Saimaan alueella ainoa isompi investointi on ollut 40 miljoonan euron hintainen syväväylän siirto Savonlinnan Laitaatsalmessa, josta rahasta uusi silta nappasi leijonan osan.

Suomen sisävesiverkko on pituudeltaan suurempi kuin vastaava Saksassa tai Hollannissa. Silti vesiliikenteen kuljetussuoritteemme on murto-osa noihin maihin verrattuna – ja nyt talvi ja jää eivät ole se ainoa selostava tekijä. Päätekijä on satsausten puute, niin valtiolla kuin elinkeinoelämällä.

Vesiliikenteen kehittäminen ja kuljetussuoritteen nosto parantaa ympäristön tilaa ja elämän laatua. Laivojen päästöt, nykytekniikalla, ovat vain 17% rekkojen vastaavista ja 50% junaliikenteen päästöistä. Laivatekniikka kehittyy ja polttoaineina biopolttoaineet ovat pian arkipäivää laivoissakin. Hollannissa liikkuu jo toista kymmentä täyssähköistä rahtilaivaa.

Saimaan kanavan sulkukammioiden pidennys on yhä Väyläviraston piirustuslaudalla. Jos sulkuja ei pian pidennetä, laivat vanhenee ja happanee käsiin, uusia ei rakenneta, koska sulkupidennyksestä ei ole varmuutta. Liikenne siirtyy vähitellen kumipyörille, kanava hiljenee ja viimeinen sammuttaa valot. Aikaa ei ole paljoakaan hukattavissa, rahoitus suluille on kiireellinen.

Sulkujen pidennys varmistaa Itäisen-Suomen elinvoimaa, tuo työllisyyttä sekä rakentamisen että elinvoiman kehittymisen kautta. Pidennys ja uudet alukset vähentävät olennaisesti liikenteen päästöjä alueellamme. Meillä olisi jopa rahoittaja että rakentajakin jo tiedossa. Mutta mitään ei tapahdu, ellei valtio herää huomaamaan, että vesitiet on olemassa – ja ne ei kulu!

 

0 Comments

More Blog Entries

Saimaan liikenteen uusi tulevaisuus

  ”Saimaan kanava on tärkeä kuljetusreitti Itä-Suomen metsä-, kemian ja ...