Rahtiliikenne pääkuva

Navigaatiovalikko

Rahtiliikenne

Rahtiliikenne

 

Saimaalla on kuljetettu niin tavaroita kuin ihmisiäkin vuosikymmenten ajan. Nykyään vesiteitä pitkin kulkee erilaisia mineraaleja, sellua, raakapuuta, sementtiä sekä muita raaka-materiaaleja. Vesiliikenteen kulta-aikoja elettiin 2000- luvun alussa, mutta vuonna 2008 liikenne supistui Venäjän tuontitullien vuoksi. 

Vesiliikenne on ylivoimaisesti ympäristöystävällisin kuljetusmuoto. Vesitie ei kulu, onnettomuuksia ei satu, eikä melua ja pölyä synny. 1 sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat. Vesiliikenne siis vie Suomen teiltä- ja rautateiltä huomattavan määrän liikennettä. Saimaan kanavan kautta rahtia voidaan kuljettaa pitkälle Eurooppaan ilman välipurkuja ja lastauksia, joka tekee siitä tehokkaan ja suoraviivaisen tavan kuljettaa rahtia. Matka Saimaalta Keski-Euroopan satamiin kestää 2-3 päivää.  

Saimaan kanavan kautta maailmalle tavaraa kulkee noin 1,2 miljoonaa tonnia vuodessa ja määränpääsatamat sijaitsevat ympäri Eurooppaa.

Saimaan kanavan rahtiliikenteen lukuja pääset tarkastelemaan Täältä

Kaikki liikenne ei kuitenkaan kulje kanavan läpi, vaan Saimaan sisäinen liikenne on noin 0,7 miljoonaa tonnia/v, mukaanlukien uitto. Suurimmaksi osaksi Saimaan sisäinen liikenne on puun kuljetusta. Vuonna 2020 käyttöön otetaan uusi jäänmurtaja, joka mahdollistaa ympärivuotisen liikenteen Saimaan sisävesillä. Tällä hetkellä Saimaan kanava on kuitenkin kiinni 2-3 kuukautta vuodessa sen jäätymisen takia. Kanavan ympärivuotiseksi saaminen onkin tärkeä kehityskohde ja se onkin jo työnalla; monia mahdollisuuksia kanavan lämmittämiseen tutkitaan parhaillaan. Ympärivuotinen liikenne mahdollistaisi sen, ettei kuljetuskauteen tulisi pysähdyksiä, joka mahdollistaisi paremman kanavan, ja koko Saimaan, käyttöasteen.