Navigation Menu

Blogit

Blogit

Дневники

Saimaan uusi tulevaisuus

Hallituksen budjettipäätös pidentää Saimaan kanavan sulkuja luo koko Itä-Suomelle uudenlaisen tulevaisuuden. Sulkujen pidentämiseen, reiluun 90 metriin, allokoitiin €90 miljoonaa ja kanavan vedenpinnan tason nostoon €5 miljoonaa. Sekä rakennusaika että sen jälkeinen aluskapasiteetin kasvu merkitsevät alueellisesti lisätuloja, logistiikan uusinvestointeja, innovaatioita sekä parempia ...

Vuoden 2019 alussa 4 maakuntaliittoa, Saimaata ympäröivät kaupungit ja Saimaan vesiväyliä käyttävät yritykset päättivät, että Saimaan vesiliikennettä on syytä kehittää. Päätöksestä syntyi Saimaan vesiliikenteen kehittämishanke naviSaimaa, joka on osaksi rahoitettu EU:n aluekehitysrahastosta. naviSaimaa hanke täytti tässä kuussa vuoden ja se jatkuu ensi vuoden huhtikuun loppuun....

  ”Saimaan kanava on tärkeä kuljetusreitti Itä-Suomen metsä-, kemian ja rakennusteollisuudelle.” Lopultakin tämä fakta sai myös virallisen tunnustuksen Väyläviraston äskettäin julkaiseman hankekortin tiedotteen ensimmäisenä lauseena. Tätä faktaa on teollisuuden, varustamojen, ahtaus- ja huolintayritysten ja maakuntien taholta hoettu jo vuosikymmeniä. Tasaisen tappavasti valtio on...

Vesitie ei kulu eikä pölise!   Tätä iskulausetta ja sen uudempia versioita on hoettu jo vuosikymmeniä Vesitiet Ry:n toimesta. Kummallista kyllä, kyseinen järjestö on lähes ainoa, joka on huomannut Suomen kolmannen kuljetusmuodon, vesiteiden, olemassa olon. Valtion vuosibudjetissa liikenteen osuus on vaihdellut eri vuosina noin 2 miljardin euron molemmin puolin. Siitä vesiteille...